


Alsanit
Zaczęło się od:
Rozmowy z pracownikiem działu sprzedaży na temat materiałów firmowych oraz strony internetowej. Firma szykowała się do nowego sezonu sprzedażowego i pomyślała o
zauktualizowaniu swoich materiałów.
Jaki zdefiniowaliśmy problem do rozwiązania?
Już podczas pierwszego spotkania z firmą Alsanit zauważyliśmy, że ich obecny wizerunek nie oddaje potencjału firmy. Położona w Trzciance, rodzinna firma prężnie się rozwijała,
obsługując firmy z całej Polski, realizując systemy zabudowy powierzchni sanitarnej w prestiżowych lokalizacjach. Ich aspiracje, aby obsługiwać największe firmy budowlane
wymagały zmian wizerunkowych. Chodziło o to, aby wyrównać szanse, poprzez zaprezentowanie się jako poważny partner, który jest w stanie zrealizować wymagania.
Jednocześnie nie zamknąć się z komunikatem na jedną grupę, a skuteczniepozyskiwać obsługiwać również dotychczasowe segmenty klientów.
Zależało nam bardzo również na oddaniu charakteru firmy. Na tym, żeby przekaz był prawdziwy. Dlatego właśnie zasugerowaliśmy wdrożenie 6-miesięcznego programu zbudowania
marki na miarę lidera w branży. Podstawą naszych działań był program Nowy Ład z PWF.
Jaką strategię wypracowaliśmy?
Punktem wyjścia było zdefiniowanie kluczowych wartości, które wypływają z wnętrza firmy i determinują nie tylko komunikację, ale całe funkcjonowanie firmy. Dopiero taka wiedza o firmie w zestawieniu z analizą kontekstu w jakim jest osadzona, daje podstawy do sformułowania rdzenia marki. Jest to właśnie odpowiedź na pytanie: „kim jesteśmy”. W przypadku marki Alsanit rdzeń to:
„Nasza marka to proces produkcji i realizacji wyposażenia obiektów, który dzięki zastosowanym technologiom sprosta wymaganiom każdego Klienta”
Pierwszy człon definiuje czym jest marka: czy to produkt, czy to firma. W przypadku marki ALSANIT słowo proces wskazuje na zaawansowany i skomplikowany cykl produkcji, w którym zaaganżowany jest zarówno czynnik ludzki i technologia. Realizacja mówi z kolei o kompleksowym świadczeniu usługi (w tym montażu, obsługi sprzedażowej, serwisu).
Wyposażenie obiektów wskazuje na szeroką ofertę, którą ma ALSANIT (nie sprowadza się tylko do ścianek działowych). Takie podejście do definicji czym jest marka wskazuje, że firma nie jest tylko producentem, ale odpowiada za cały proces (odniesienie do wartości: niezawodność), myśli kategoriami Klienta. Drugi człon określa wyjątkową wartość/ propozycję firmy dla Klienta. Dla marki ALSANIT istotnym elementem jest odpowiadanie na potrzeby Klienta (o czym mówią też wartości firmy: twórcze myślenie, współpraca). Możliwość sprostania tym wymaganiom daje technologia i jej rozwój w ramach przedsiębiorstwa.
Jak ta strategia została zrealizowana?
1. Zostały zdefioniowane i zaanalizowane grupy Klientów. Dla każdej z nich zostały określone komunikaty (w formie haseł), które powinny być przekazywane.
2. Wynikiem analizy konkurencji były czynności, które firma powinna podjąć, aby zrealizować strategię oraz móc aspirować do pozycji lidera. W tym m.in.: badania i rozwój
technologii, umieszczenie użytkownika (produktów, usług, materiałów ALSANIT) w centrum zainteresowania.
3. Wizerunek
Aby wzmocnić przekaz został zaproponowany nowoczesny, prosty wizerunek z hasłem: “Tworzymy przestrzeń”. Dodatkowo został zapropowany charakterystyczny element wstęgi, który w pośredni sposób komunikuje przedmiot działalności firmy i nawiązuje do hasła. Jego konsekwentne użycie powoduje spójność materiałów.
4. Prezentacja oferty
Mając na myśli użytkownika materiałów firmy ALSANIT zaproponowaliśmy nowy system znakowania systemów, które oferuje firma. Został wprowadzony podział kolorystyczny (aby
podkreślić ich pozycjonowanie) oraz znaczki - piktogramy.
5. Produkty uzupełniające
To odpowiedź na pytanie jak związać z naszą firmą klientów na dłużej - nie tylko na sam moment realizacji zlecenia. W odpowiedzi na ten problem zaproponowaliśmy serię środków do pielęgnacji, pod marką ALSANIT. W ten sposób nie tylko wzmacniamy markę, ale również dajemy powód naszym handlowcom do przypominania się o nas.
6. Profesjonalne materiały wspierające sprzedaż
W ramach procesu opracowane zostały profesjonalne narzędzia wspierające sprzedaż. W tym: katalogi produktowe, ofertę, instrukcje i gwarancje.
Efekty dla firmy:
1. Spójny system komunikacji oraz pełny pakiet materiałów wizerunkowych (od materiałów firmowych, przez system identyfikacji, po oznakowanie produktów uzupełniających ) z
wytycznymi do kreowania nowych materiałów.
2. Przejrzysty sposób prezentacji oferty.
3. Zmiana pozycjonowania firmy z perspektywy potencjalnych Klientów.
4. Uporządkowanie materiałów własnych (instrukcje, gwarancje, katalogi produktowe).